robertentanja.reismee.nl

dag 14, Budapest naar Pecs

Vanmorgen afscheid genomen van Budapest. Om 07.10u op de volgepakte fietsen naar station Keletin Budapest. Om 07.45u vertrek naar Pecs. Wagon voor ons alleen tezamen met twee bikers. Om 11.00u in Pecs, Touristinfo geraadpleegd en daarna anderhalf uur zitten hannessen om de stad uit te komen! Grotendeels onze eigen schuld, maar wegaanduidingen en wegopbrekingen speelden ook een grote rol.

We besloten te fietsen door het fraaie ZO Hongaarse land (wijngebied) naar de grens met Hrvatska, Kroatië. Nou, dat hebben we geweten! Na ca 70km fietsen waren we ongeveer 30km van Pecs. Om 17.30u hadden we nog steeds geen slaapplek. Het begon nijpend te worden. Gegeten hadden we ook nog niet, enkel een broodje in Pecs en wat reepjes en appels.

In een klein plaatsje waarvan we de naam nu effe niet weten werden we doorgestuurd naar een Hongaarse familie die ZIMMER FREI had. We werden met open armen ontvangen en dat was maar goed ook, want we zaten er volledig door! Bed werd snel opgemaakt, douchen en om 18.30u aan tafel, samen met familie en twee andere Hongaarse gasten. Onze gastheer en gastvrouw spraken goed Duits, gelukkig. Daarbij waren aperitief (eigen brouwsel) en weisswein (Riessling) en eten heerlijk. Nog een goede nachtrust (Tanja lag al om 20.30u voor pampus) en we konden er weer volledig tegen.

Plan voor 19 juni is deels door Kroatie te fietsen en daarna de grens met Serbia over te steken. Allemaal spannende ervaringen!

Gefietst, 75km

Totaal gefietst, 825km