robertentanja.reismee.nl

dag 12, Budapest

Een schok, regen. En niet zo'n klein beetje ook. Echt van pas komt het hier niet. Net zo min als in ZO Frankrijk zagen we op TV. Dan maar proberen om de foto's op de reissite te plaatsen. Warempel, gelukt!

Tegen elven toch maar de deur uit, lange broek en jas aan. Op aanraden van broer/zwager togen wij naar het Parlementsgebouw voor een rondleiding. Eerst 24uurs OV-kaartjes gekocht en toen met metro naar plaats van bestemming. Is al lastig, want moet je nou naar links of naar rechts? Ook in de metro is de bewegwijzering matig verzorgd. De Hongaarse taal is moeilijk en voor ons onbegrijpelijk. TIP: als er ergens wordt vermeld 'BELÉPNI TILOS!', stap dan niet over de gele lijn of over de ketting ofhet hekje, want voor je het weet lig je in een dubbele Nelson op de grond met een knie in je rug, dan wel heb je een knieschot gekregen. Dit overkwam mij bijna

Wink
. Ik wilde aleen maar een toegangsbewijs kopen, stapte over de ketting heen en overtrad daarmee de Hongaarse regels. Tanja schaamde zich. Ik gedroeg me als een echte (Hollandse) toerist. Overigens had de Hongaarse wetdienaar in charge volkomen gelijk. Weer wat geleerd ...

En het bleef maar regenen. Opdrogen (en kalmeren) deden we in het Café Parlement met een dubbele espresso en Hongaarse cake. We bezochten de St. Stephanus Basiliek. Hebben we geen 'bergrit', gaan we tientallen meters traplopen! Het uitzicht vergoedde veel én het was inmiddels droog.

Daarna naar station. De boekjes raden af om het eerste stuk van de reis vanuit Budapest Donau stroomafwaarts met de fiets af te leggen. Derhalve info ingewonnen, ook een hele ervaring. Vrijdagochtend 07.06u reizen wij met fietsen met de trein naar Pecs. Vandaar is het ca 60 km fietsen naar de Servische grens.

In de namiddag, stad alweer opgedroogd, een lekker temperatuurtje, Donau overgestoken naar Pest. Met tram 18 naar 'boven', de burcht. Mooi, maar heel veel 'under repair'.

De oudere Hongaren (wat is oud??) spreken met hoge uitzondering een andere dan hun eigen taal, behoudens diegenen die in het toerisme werkzaam zijn. De jongeren spreken vrijwel allemaal engels en zijn eager om te helpen. Ze doen het niet uit zich zelf, je moet wel om hulpvragen. De uitdrukking van de gezichten is niet vrolijk, maar zorgelijk. De Hongaren ogen vermoeid. De Slowaken hebben die zorgelijke blikniet, maar die zijn minder genegen om te helpen, vinden wij. We zijn benieuwd hoe de Serven zijn!

Het was wéér een enerverende dag.Temperatuur: ca 25gr ('s morgens regen)

Reacties

Reacties

yolanda

Je had Tanje beter over de ketting kunnen laten stappen. Zij kan tegenwoordig makkelijk de dubbele Nelson. Geweldige kaart, dank je Tanja. Ik ga zondag flink aan de rose en het maandag meteen in praktijk brengen. Ik heb na het afgelopen weekend nog meer tespect voor jullie gekregen. Ik heb zondag 95 km in limburg gefietst en het zadel zat voor mijn gevoel bijna 3 dagen in mijn kont. Of moet ik soms meer eelt kweken? Geniet nog lekker, dan lees ik lekker jullie verhalen vanaf mijn stoeltje. Zit toch beter. Groetjes, Yo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!