robertentanja.reismee.nl

dag 11, Esztergom naar Boedapest, 75km

Om nog even op het vakantiegevoel terug te komen: Wij hebben wel degelijk vakantie. Sommigen van jullie zullen inderdaad denken, dat wij knetttergek zijn en vinden, dat wijnodig met onze kont aan het strand moeten liggen met een boek en verder helemaal niets doen. Maar dat houden we nog geen twee dagen vol. Robert nog wel, maar ik zeker niet. Met zo'n vakantie als deze kan ik er weer een heel jaar tegen om volgend jaar weer eenandere fietsvakantie te doen!

09.00u vertrokken. Het eerste stuk was prachtig, heel anders dan gisteren. Langs de Donau, over bemodderde (droge en natte) paden, maar ook door plasjes Donau. Stilte en fraaie vergezichten. Dat de Donau heel ver buiten haar oevers kan treden zagen we bij Búbánatvölgy. De Donau lag zeker 150 meternaar links, maar het water stond tot hoog aan de weg. Rechts van de weg lagen grote weilanden met schikdraad, geen gras maar water. Geen koeien (en/of paarden

Tongue out
), maar eendjes die lekker in hun nieuweplasje dobberden.

We durfden het niet aan om de aangegeven fietsroute te volgen. Per slot van rekening waren we gisteren ook al ergens teruggestuurd vanwege hoog water. Enige alternatief is volgen van provinciale weg, niet de mooiste, wel de snelste. Toch waren ookvan deze weg (B11) delen aangetast door wateroverlast. De wegarbeiders droegen oranje en gele hesjes, wij gele; dat schept een band!

Vandaag of morgen zal ik de fietsen aan een goede inspectie moeten onderwerpen. Wat hebben die op hun donder gehad! Of je nu op een zandpad, karrespoor, fietspad of op een 'hoofdweg' rijdt, 't is bijna overal even slecht.Knap dat zowel fietsen als berijders dit volhouden!

12.00u, tussenstop in Szentendre, ca 25km voor Budapest. De kade van dit plaatsje is overdekt met plastic en zandzakken. Szentendre schijnt in 1e eeuw nChr een Romeinse nederzetting geweest te zijn, Ulcisia castra, waarvan akte.

Nog 25km naar Budapest, ruim een uur toch? Nou, mooi niet. Om 14.00u zagen we het eerste plaatsnaambord Budapest, maar pas anderhalf uur later waren we op de plaats van bestemming, Ibis hotel in Raday. Niet omdat we het niet konden vinden, nee, gewoon omdat het zo'n grote stad is met veel verkeer, slechte wegen en veel wegopbrekingen. In de stad zelf weinig gezien van wateroverlast Donau. Net buiten de stad lagen grote stapels zandzakken, sommige nog in functie! Wel vanaf de fiets al een paar fraaie gebouwen gezien.

We blijven tot vrijdag 18 juni as, zodat materiaal en berijders kunnen herstellen van alle (weg-)ontberingen!

Vandaag gefietst: 4u10

Vandaag afgelegd: 75km, totaal afgelegd: 730km (we zijn over de helft!!)

Vanavond Gulash (of iets anders natuurlijk ...)

Reacties

Reacties

Ita

Ik las ergens dat je vaseline op de binnenkant van je dijen moet smeren en op het zeem van de fietsbroek, dit om pijnlijke plekken te voorkomen. Gelukkig lees ik niets over de eventuele 'fysieke' ongemakken, hopelijk blijft het zo!! Boedapest wil ik ook graag bezoeken dus maak maar vast heel mooie foto's. Mocht het er niet/nooit van komen dan heb ik mij al kunnen vergapen aan jullie foto's. Ik verheug mij al op Robert's fotalbum. Tanja, ik lees dat je geniet van alles wat je tegenkomt, das idd ook vakantie!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!