robertentanja.reismee.nl

dag 9 (II), Bratislava naar Gyor, 92km

Voor ik het vergeet, kijk nog even op vorige verslag; heb nog wat toegevoegd. Oh ja, dank voor alle tips over Hongarije en over zadelpijn. We zullen er gepast gebruik van maken.

Om klokslag 9 uur reden we onze fietsen uit de parkeergarage voor weer een fiks aantal kms. Ze doen het goed! Soms een piepje of een rammeltje, maar verder alles prima. Buiten de versnellingsproblemen op fiets van Tanja bij Passau, niets dan goed!

Het eerste stuk vanuit Bratislava voerde ons langs de Donau, het gekanaliseerde stuk. Ook hier een buiten haar oevers getreden Donau; de zandzakken waren de stille getuigen. We reden over een kaarsrechte tweebaansweg, alleen toegankelijk voor fietsers en skeelerers. Na ca 25km, afgelegd in iets meer dan 1 uur (jaja!), sloegen we rechtsaf het binnenland in. Dat werd al gelijk spannend, want bewegwijzering enwegkwaliteitspeelden ons danig parten. Ineens waren we in Hongarije! Rajka, een klein boerendorp, tevens grensdorp. De weg voerde door het boerenland; akkerbouw. Volgens de boekjes zou het hier barsten van de paarden, maar die stonden volgens ons op stal. We hebben ze nauwelijks gezien (of geroken). Wat we wel tegenkwamen was een enorme hoeveelheid auto's geparkeerd langs de weg. Feestje? Nee, allemaal mensen die aardbeien plukken op een groot veld, daarna plukvangst afwegen en afrekenen. Hadden we nog niet eerder gezien. We passeerden de 'Mosoni Duna', de Kleine Donau.

Uiteraard ontkwamen we er niet aan om ergens falikant verkeerd te rijden, maar ja, het was zo stil, we konden aan niemand vragen of we nou goed zaten of niet. Tijdens een stop bij een benzinestation (AVIA, klant van mij

Wink
) leerden wij, dat we de verkeersborden maar met een korreltje zout moesten nemen. Als er stond 'verboden te fietsen' kon je gewoon doorrijden ... En geloof niet het aantal nog te rijden kms, daar wordt mee gemarchandeerd!

Tegen half vier reden we Gyor binnen, een plaats met ca 130.000 inwoners, provinciehoofdstad. Eindelijk!

Veel kms gemaakt vandaag: 92, en 4u25 op de fiets gezeten. En nee, geen zadelpijn. Gulash (geen soep) gegeten, koffie en een klein aardbeiengebakje (...!!);voetbal gekeken. Wel vermoeiend vandaag.

Nog tweehonderd km naar Boedapest. Tot morgen.

Arjen

Hoi Robert en Tanja,
Hier even een berichtje van jullie kleine zwager, zoals jullie al weten zijn we na een enerverende reis met veel vertraging uiteindelijk om half tien in Arnhem aangekomen.
Wil jullie even bedanken voor de gezellige week: het fietsen, het lekkere eten en niet te vergeten na het fietsen de lekkere halve liters bier die we naar binnen gooiden. We hebben alle uitersten meegemaakt berg op met op het laast 13 % en de volgende morgen met 50 km weer naar beneden (de Weyer met ware doodsverachting 60 km). Zo mensen dit kwam even bij mij op toen ik het verslag zat lezen.
Jan en ik schrijven ook nog onze ervaringen, dan zal er wel weer een paar annecdotes bij komen.

Groeten,

Arjen

Auke

Als ik alles zo lees dan zie ik na 42% van de reis nog steeds een glimlach op jullie gezicht. Mooi weer, weinig materiaal storing, dus zaken goed voorbereid.
Robert hoe rijden de nieuwe banden?
Groetjes Auke