robertentanja.reismee.nl

dag 15, Pecs naar Sombor (Servie)

Uitstekend geslapen. Met zijn allen ontbeten (8 man in totaal). Lekkeren zeer uitgebreidmet producten die wij niet kenden. Natuurlijk wat schrijven in het gastenboek en om 09.30u vertrokken.

Tegen half elf gingen we de grens met Kroatië over. Gelijk kwam iemand ons vertellen waar de Ruta Dunav (Donau Radweg) lag. Erg aardige mensen, ze groetten ons onderweg. Boerenlandschap, rust, onbegrijpelijk dat hier zo gevochten is. De Hongaren waarmee we gisteren aan tafel zaten hebben dit in de negentiger jaren allemaal meegekregen. Een heel vreemd verkeersbord kwamen we tegen net voor de grens: pas op voor vallende bommen (?!). Na een uurtje of twee, waarin we een enorme klim van ca 10% moesten overwinnen, kwamen we bij de grens met Servië. Probleemloos staken we de Donau en de grens over en waren we in Servië.

Weer boerenlandschap en uiteraard (need I say more) slechte wegen. We zijn echt verwend in ons kikkerlandje! Tsja, tussen de middag iets eten, moeilijk, moeilijk. Uiteindelijk bij een bakkertje belegde broodjes en cakejes gehaald plus twee flesjes Pepsi (geen Coca Cola deze keer). Dat ging er in als zoete koek. Onze stopplaats zou Sombor (ik weet ook hoe dat in Cyrillisch geschreven moet worden, maar kan de toetsen niet vinden) worden.

In Sombor overnachten we in een oud communistisch bolwerk, waar de mensen op zijn zachts gezegd onaangenaam zijn. Onze paspoorten werden ingenomen en ondanks herhaaldelijk aandringen kregen we ze niet terug. Eerst maar even de tweede helft van NED / JAPAN kijken en dan nog maar eens proberen. Ze werden vastgehouden onder het mom van 'bang dat we niet betalen'. Morgen zouden we ze terugkrijgen. Toen ik begon te dreigen met JP koos men eieren voor het geld. En terecht. Uiteindelijk gaven ze de paspoorten af.

Het is nu net na 20.00uur, hebben zeer smakelijk gegeten en gaan zo de route voor morgen uitzetten. Wordt lastig, omdat er maar bar weinig slaap- en eetgelegenheden zijn. Maar ... we hebben voor hetere vuren gestaan!

Oh, nog een ding, opvallend is de ronduit onbeschofte wijze waarop wij worden behandeld, met name door jonge mannen. De jonge vrouwen daarentegen zijn aardig en doen moeite om ons (in Engels) te helpen. De ouderen spreken, met uitzondering van een enkeling, geen andere taal dan Servisch, in ieder geval geen Engels of Duits. Zijn benieuwd of dat alleen voor het platteland geldt.

Gefietst, 75km

Totaal gefietst, 900km

Foto's volgen nog.

Guido

Stel je niet aan man, bij de commando's heb je wel voor hetere vuren gestaan. 'Uit stilstand 22 meter.....'

Ita

Ondanks 'tegenslag' lachend op de foto! Ach na 25 jaar weet je inmiddels wat je aan elkaar hebt......maar er zijn stelletjes die voor minder scheiden ;-)
Veel succes en hopelijk blijft het droog.

Arjen

Hoi Bikkels
Het wordt nu wel een beetje spannend met al die kleine onhebbelijkheden van die mensen daar.
Volgens mij zijn het de naweeen (puntjes er maar bij denken op de laatste e) van het communisme en de oorlog. Het wantouwen zit daar nog in. Ik heb maar een (2x accent ecu) advies blijven doorgaan. Je wordt zo wel creatiever als de mogelijkheden minder zijn voor eten en drinken.
Even over de SMS jes van zaterdagavond na een enerverende middag zijn deze niet zo duidelijk overgekomen, nu even wat duidelijker.
Ned heb je gezien en nu de volgende uitslagen:
Eng-Alg 0-0 Alg was duidelijk beter dan Eng en die waren al slecht.
Slov-USA 2-2 en Chana-Australie 1-1
Het niveau is nog niet overweldigend, ook Frankrijk is bedroefend, heeft gelijk gespeeld tegen Uruquay en verloren van Mexico. De tainer is reeds naar huis getuurd.
Zo nu genoeg over het voetbal.
Wij wensen jullie nog een leuke vakantie en veel fietsplezier ( ook zonder A en G).
Wij gaan nu Maandag naar Cyprus, maar wij blijven jullie volgen.
Hartelijke groeten van ons allen

Dick

Dreigen met JP is creatief gevonden piem, bedenk wel dat hij demissionair is en op het moment dat dit bekend is werkt die strategie niet meer :-))

Arjen

Die G moet natuurlijk een J zijn