robertentanja.reismee.nl

dag 8, Wenen naar Bratislava, 75 km

Om 08.45u afscheid genomen van J&A, onze reisgenoten vooreen week. Zij gaan terug naar huis, waar vrouw en kinderen wachten. Mijn vrouw heeft mij meegenomen, dus wij hoeven (nog) nietnaar huis! Daar wacht niemand.

Duurde even voor we Wien uit waren, nergens verkeerd gereden, maar 't was qua afstand ver en verkeer was druk en ... warm, potverdrie, nu al bijna 30gr.Noordoever gevolgd langs oa nudistenstrand [(oude) blote piemels en (oude) blote borsten], raffinaderij van Shell, kortom, niet alles was even interessant

Wink
.Het pad werd allengs slechter, de natuur mooier. Bos, weiden, kikkers en vogels, stilte, slechts enkele fietsers kwamen we tegen. Ook hier had de overstroomde Donau huisgehouden.

Tegen 11.30u in Hainburg, zuidoever, ongeveer 20 km voor Bratislava. Geluncht aan de Donau (qua romantiek scoren we hoog deze vakantie!). We zien Bratislava in de verte aan de noordoever liggen. Rond 14.30u steken we de grens over. Om 15.00u in hotel Ibis aan Zamocka te Bratislava. En warm hier, ik kan het niet vaak genoeg melden, 34gr.Douchen en naar 'Stare Mesto'. Pivootje drinken! Proost! Opvallend in Stare Mesto is het aantal banken en gelduitgifteautomaten. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je weet, als bankman heb ik daar oog voor! Ook opvallend was het buitensporig aantal eet- en drinkgelegenheden, gesitueerd op vlonders. En vrijwel nergens klandizie. Daar kan de pijp toch niet van roken? Overigens, roken doet bijna iedereen hier.We vonden een Belgisch biercafe: De Zwaan, 50cl Hoegaarden en veel vlees. Daarna naar Italiaanse ijssalon: 2 EURO voor twee ijsjes met elk twee bolletjes. Kom daar maar eens om in Nederland bij de Giovanni's en Bernardo's!Nog even naar Hrad (Burcht), alwaar de Slowaakse regering is gevestigd. Mooi uitzicht over Bratislava.

Vandaag ca 4 uur gefietst, 75 km. Morgen naar Hongarije.

Margaret van Leeuwen-Jaspers

Hoi Robert en Tanja, Oh wat leuk om dit te volgen. Een fietsende vakantie is toch anders dan met een auto. Je ziet gewoon veel meer van de omgeving, wel heftig zeg die bergen, maar ook gaaf dat jullie dat zomaar doen. Bedankt dat ik mee mag lezen, vind ik leuk. Heel veel plezier verder en genietse van dit mooie!! Groetjes Margaret